Presentasjon av landslag slede 26/27

Postet av Monika Harstad Hallan den 16. jun 2026

Bli kjent med landslag slede !

Cilje Helen Abelsen Moe 

Jeg bor på stange med samboer, 16 hunder, 13 høner og en katt. 

Startet med sprint i 2023, og i år satses det i 8-spann klassen. 

Trives best ute, gjerne i hundegården eller på tur med hundene. Treningen vår er variert med mange ulike aktiviteter gjennom året, men favoritten er å suse gjennom løypa på sleden på vinteren. 

Rikke Svenstad 

Erle Marie Buran Østgård 

Kjører 6 spann sprint og startet med Scandinavian Hound og konkurranser for seks år siden. Jeg har deltatt på både barmark og snø og kan vise til flere gode plasseringer nasjonalt og internasjonalt, deriblant VM gull og bronse i firspann slede. 
 Drivkraften min er gleden i være sammen med hundene, være ute og i aktivitet. Hovedfokus er målrettet trening som bygger sunne og glade hunder som er rustet for konkurranse og som trives sammen. 
 Jeg kjører for Jarlsberg Trekkhundklubb og målet mitt denne sesongen er et spann som oser av løpeglede og viser prestasjoner som kan gi oss en mulighet til VM uttak. I år skal flere unghunder få prøve seg, noe jeg gleder meg veldig til. 

Malin Swimbil 

image0.jpeg

Malin Svimbil, 31 år gammel. Konkurrert aktivt i fire år, og har nå 4 hunder i konkurranse: Swix, Leki, Atomic og Alpina. Satser både i 2- spann og 4-spann. Forhåndskvalifisert til 2- spann i VM, som blir sesongens høydepunkt. 

Erik Krogstie 

Jo Svenstad

Maren Leegaard

Maren Leegaard, 23 år, Jarlsberg Trekkhundklubb.
 Jeg konkurrerer hovedsakelig i 6-spann sprint på snø, men deltar også i mange andre grener for å ha det gøy og samle verdifull erfaring. På kennelen har jeg 10 Scandinavian Hounds – 6 konkurranseklare hunder og 4 nye stjerner på vei opp. For meg handler trekkhundsporten ikke bare om resultater, men også om det unike samholdet mellom hunder og mennesker, og om naturopplevelsene vi får dele sammen gjennom trening og konkurranser. 

Ronja Leegaard 

Jeg har drevet med hundekjøring i over 10 år, og har i dag 7 hunder i trening. Har konkurrert aktivt i alle disse årene, og konkurrerer stort sett vogn på barmark og slede 6- og 8-spann på vinteren. 
Hovedmålet den kommende sesongen er barmarks EM i Gävle og VM i Finland til vinteren

Boge Leegaard 


Jeg heter Boge og har kennelen Rennesik Racing sammen med kona mi Tone i Vestfold. Vi har 14 hunder og kjører 4, 6 og 8 spann, vogn og slede. Vi kjører med Scandinavian hound og satser mot EM på barmark og VM på snø i år. 

Hege Ingebrigtsen 

Hege bor I Narvik og er verdens nordligste sprint og mellomdistansekjører.  Kjører barmark, sprint og mellomdistanseløp.

Begynte med hundekjøring (løp) i 1989 så dette blir sesong nr 38 som starter nå.

Hege har vunnet hele 47 NM gull og er på topp i Norge, hun har 11 EM gull og 6 VM Gull og en kongepokal.

Hun kjører for Hamar trekkhundklubb

Andre Boysen Hillestad 

Jeg har drevet med hundekjøring hele livet mitt. Ble rett å slett født inn i sporten, nå har jeg 7 hunder som konkurrerer både på Barmark og snø. Og jobber som tømmerer/ snekker 100%

Benedikte Skogsholm


Benedikte Skogsholm 58 år og konkurrer i 2- spann slede for Hamar Trekkhundklubb. Jeg har vært aktiv i hundekjøring siden jeg fikk min første Greyster i 2018, men startet først opp med slede vinteren 2022. For å holde både hunder og meg selv i god form, deltar jeg også i barmarkskonkurranser gjennom høsten. Disse konkurransene fungerer som viktig trening og forberedelser til vintersesongen. Vi jakter hver dag detaljene som kan gjøre samspillet mellom hundene og meg bedre. Både hundene og jeg elsker konkurranseaspektet ved idretten,  og mitt sterke konkurranseinstinkt gir meg motivasjon til å utvikle teamet til å prestere bedre.

Ole Jonny Dokken

Kjetil Hillestad 

Jeg heter Kjetil Rollag Hillestad og har lang erfaring innen hundekjøring. Jeg er en del av en aktiv idrettsfamilie med svært gode resultater i sporten. Selv har jeg gjennom mange år konkurrert på høyt internasjonalt nivå, hovedsakelig i åpen klasse og 8-spann.

Totalt har jeg tatt 19 VM- og EM-medaljer, noe jeg er svært stolt av. Hundekjøring har vært en stor del av livet mitt, og jeg motiveres fortsatt av utvikling, konkurranse og samarbeidet med hundene.

Målet mitt nå er VM i 8-spann i 2027

Nienke Van de Velde

Jeg heter Nienke Van de Velde, er 15 år og representerer Asker Trekkhundklubb. Jeg satser hovedsakelig på slede 2-spann om vinteren, men synes også nordisk og barmark er veldig gøy. Jeg elsker å være ute i naturen med hundene, trene sammen med dem og se hvor mye glede både de og jeg får av å utvikle oss og konkurrere som et lag.

Saga Lurås 

Jeg heter Saga B. Lurås, er 16 år og satser aktivt på hundekjøring. Min satsingsgren er slede 2spann, men jeg kjører også noe nordisk og barmark. Dette blir min tredje sesong som aktiv konkurransekjører.

Hjemme har vi seks hunder i flokken – en god blanding av eldre, snart pensjonerte, hunder og unge lovende stjerner. Det er de tre yngste som blir mitt store fokus denne sesongen. Vi skal selvfølgelig gi alt, men det viktigste målet mitt er å samle gode opplevelser sammen med hundene og få solid erfaring som vi kan bygge videre på.

Sesongen 26/27 kjører jeg for Hamar TK. Sesongens store mål er VM i Finland. 

Jeg gleder meg til fortsettelsen! 

Tonje Bjørkeli 

Jeg er 15 år og kjører for Selbuskogen Hundekjørerklubb. Driver både med slede og barmark. Har vokst opp med engelsk settere og har nå 2 hounds jeg satser for fullt med, jeg har også egen engelsk setter jeg jakter med.

Tuva Buran Østgård

Jeg konkurrerer mest i 4 spann sprint med Scandinavian Hounds. Jeg har vokst opp med hunder hele livet, og startet å konkurrere i 2019, siden da har jeg kjørt for Jarlsberg Trekkhundklubb. Jeg har både gull og sølv fra VM i 2023 og 2025, og flere gode resultater fra flere NM og EM som junior og senior. Det jeg elsker mest med hundekjøring er relasjonene man får med hundene, mestringsfølelsen man får og gleden de gir. 

Vilde Brandstad Haug 

Jeg heter Vilde Brandstad Haug og er 14 år. Jeg har to eldre søstre som har konkurrert siden jeg var 5 år, så jeg begynte da med barneløp. Etter hvert som jeg ble gammel nok så begynte jeg med nordisk og barmark, og sist vinter startet jeg i mitt første sledeløp, som var 2-spann sprint. Jeg har 4 KV, 3 er konkurransehunder og en er pensjonert.  


Vi ønsker våre landslagsutøvere lykke til med oppkjøring til sesong  !


Logg inn for å skrive en kommentar.